От книгата на Пастор д-р Вахан
Тутикян „Арменската Евангелска Църква 1846-1996 г.”
26.05.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯН – На 1 юли, 1846 година,
четиридесет арменци (37 мъже и 3 жени) в квартал Пера (днес Бейоглу) на
Константинопол
(днес Истанбул) създават Арменската Евангелска Църква. След четири години, на 27 ноември, 1850 година, Османският султан Абдул Меджид официално признава новосъздалата се църква. Резултатът е раздялата между Арменската Апостолическа Църква и Арменската Евангелска Църква.
(днес Истанбул) създават Арменската Евангелска Църква. След четири години, на 27 ноември, 1850 година, Османският султан Абдул Меджид официално признава новосъздалата се църква. Резултатът е раздялата между Арменската Апостолическа Църква и Арменската Евангелска Църква.
Три групи
хора директно и индиректно имат връзка със създаването на Арменската Евангелска
Църква и за нейното развитие. Тези групи са: застъпниците на реформите в Арменската
Апостолическа Църква, американските протестантски мисионери и Арменската
Патриаршия в Константинопол.
ЗАСТЪПНИЦИТЕ НА РЕФОРМИТЕ В
АРМЕНСКАТА ЦЪРКВА
Първата
важна група, която изиграва решителна роля за създаването на Арменската
Евангелска Църква, е групата на застъпниците на реформите в Арменската
Апостолическа Църква или „имащите духовно пробуждане”. Те представляват
религиозната страна на Арменското светско Пробуждане, което се появява в края
на XVIII век и в началото на XIX век. Този период е белязан с
възраждането на интелектуалния живот и с подновяването на интереса към света –
извън тесните арменски кръгове. Този период прави път на великото пробуждане в
социалните, икономическите и религиозните сфери.
Множество
подбуди и сили довеждат до промени, които раждат Арменското Пробуждане.
Първият и
най-важният е Арменският Орден „Мъхитарян” (1).
Абат Мъхитар от Себастия |
Остров Св. Лазар |
Втората е раждането
на арменските периодични издания, които подпомагат пробуждането на арменската
интелигенция.
Вестник Аздарар, Мадрас |
Трета важна подбуда
представлява основаването на висши учебни заведения.
Институт "Лазарян" |
Четвърта подбуда става влиянието на европейската култура върху новото поколение арменци.
Арменски студенти в Европа |
Други индиректни
влияния имат новите възгледи във философията, които паралелно с научната
революция събуждат политическото съзнание на масите и помагат за установяването
на конституционните правителства в много държави. Мисленето на този век поставя
под съмнение традиционната идеология на диктатурата в името на свободата на
словото, мисленето и медиите. Този скептичен дух и мечтаното бъдеще са част от богатството,
което младите арменци носят със себе си, когато се връщат в страната си.
Познавайки вече развитието в европейския живот, арменските интелектуалци стават
„мая”, донасят нов стил на живот, внасят нови промени в сферите на икономиката,
културата и социалния живот, повдигат общественото и интелектуално ниво на
своите сънародници и създават искрено желание за изграждане на по-добри обществени
отношения. Така почвата е плодородна и готова за религиозно пробуждане, защото
„пробуждането на мисленето във всички сфери диктува паралелно пробуждане в
сферата на религията … и по-смелите души чувстват нуждата от съживяване на традиционната
Арменска Църква”. (5)
Семинарията към Арменската Патриаршия в Истанбул |
Арменска Евангелска Църква в Адапазар |
През 1836
година реформаторите тайно основават съюз на име „Орден Благочестие”, за да
реформират Арменската Църква (11). Основаването на този Орден може да се смята
за началото на Арменския Евангелизъм (12). 12-те основатели на „Ордена
Благочестие” изобщо не смятат себе си като основатели на нова църква. За тях
реформацията означаваше съживяване на древната Арменска Апостолическа Църква.
Те твърдят, че Арменската Апостолическа Църква се е отдалечила от принципите на
Библията и от вярата на древната църква. Като пазител на арменския народ, върху
раменете на Арменската Църква са били поставени светски задължения и грижи, и
като последствия от това, Църквата е игнорирала основните принципи на
Евангелието (13).
В сферата на богословието реформаторите обявяват себе си като говорители на арменската апостолическа традиция, от която според тях Арменската Апостолическа Църква се е отдалечила. Според реформаторите в „Майката Църква” е изгубено Евангелието, и неговото влияние до голяма степен е отслабнало поради сложната мрежа от неважни обичаи. Те претендират Евангелието отново да бъде препотвърдено и Арменската Църква „да се върне към древната си чистота и яснота” (14).
В сферата на богословието реформаторите обявяват себе си като говорители на арменската апостолическа традиция, от която според тях Арменската Апостолическа Църква се е отдалечила. Според реформаторите в „Майката Църква” е изгубено Евангелието, и неговото влияние до голяма степен е отслабнало поради сложната мрежа от неважни обичаи. Те претендират Евангелието отново да бъде препотвърдено и Арменската Църква „да се върне към древната си чистота и яснота” (14).
----------------------------------------------------------------------------------
(1) Целите на Ордена „Мъхитарян” са: а)
Да обучава духовници, за да разпространяват сред арменците учението на
римокатолическата църква, б) Да основе училища за обучаване на учители, за да
бъдат създадени възможности за образование на арменците, в) Да издава
литературни творби чрез превод на арменски език от класическа литература и да
се насърчава новото поколение да създаде собствени литературни творби относно
различни арменски теми.
Յ.Պ. Պողոսեան, «Մխիթարի Վանքը», Հանգրուաններ Հայոց
Պատմութեան եւ Անոր Քաղաքակրթութեան (Պոսթոն, 1957), էջ 79 եւ այլն:
(2)
Орденът „Мъхитарян” във Виена е основан в Триест през 1773 година. През 1810
година Наполеон превзема имота им и Орденът намира подслон във Виена, където
продължава дейността си до днес.
(3) Арменските печатници, които са
основани през XVIII-XIX векове, се намират в следните
арменски центрове – Ечмиадзин (1774), Петербург (1783), Нахичеван (1790), а в
периода от 1810 до 1830 година в Истанбул.
(4) Գեւորգ
Մեսրոպ, Հայ Եկեղեցւոյ Պատմութիւն (Կոստանդնուպոլիս, Փարոս Հրատարակչատուն, 1914), էջ 478-513
(5) Կ.Հ.Չօփուրեան,
Հայ Աւետարանական Բարեկարգութիւնը, Պատճառներ եւ Արդիւնքներ (Նիւ Եորք, Ամերիկայի
Հայ Աւետարանչական Ընկերակցութիւն, 1972), էջ 59-60
(6) Լէոն Արփի,
Պատմութիւն Հայկական Քրիստոնէութեան (Նիւ Եորք, Ամերիկայի Հայ Աւետարանչական
Ընկերակցութիւն, 1946),
էջ 240-241
(7) Լէոն Արփի, Նոյն, էջ 13-14, Տես նաեւ Եղիա
Ս. Քասունի, Լուսաշաւիղ (Պէյրութ, Ամերիկեան Տպարան, 1947), էջ 19-24, Նաեւ Տիգրան
Հ. Խրլոբեան, Ոսկեմատեան (Պէյրութ, Մերձաւոր Արեւելքի Հայ Աւետ. Միութիւն, 1950), Հատոր Ա, էջ 4
(8) Абисохом Ютюджян става първият
пастир на новосъздадената Арменска Евангелска Църква през 1846 година, а Ованес
Тер Сахакян служи като пастир на църквите в Адапазар, Хаскео, Бардизаг и
Никомедия от 1848 година до смъртта си през 1865 година. Տես Ճ. Փրայմ,
Քառասուն Տարի Թրքական Կայսրութեան Մէջ (Նիւ Եորք, Րապերթ Քարթեր եւ Եղբարք, 1883), էջ 317
(9) Քասունի,
նշուած գործը, էջ 24
(10) Նոյն, էջ 51
(11) Արտաքին
Առաքելութիւններու Ամերիկեան Յանձնաժողով, Տարեկան Տեղեկագիր (Պոսթոն, 1836), էջ 15
(12) Լ. Արփի,
պատմութիւն Հայկական Քրիստոնէութեան, էջ 267: Տես նաեւ Ստեփան Իւթիւճեան, Ծագումն
եւ Ընթացն Հայ Աւետարանականութեան ի Հայս (Կոստանդնուպոլիս, Արաքս Տպարան, 1914), էջ 10-15
(13) Իւթիւճեան, նշուած գործը,
էջ 169-173, (Տես
Յաւելուած)
(14) Նոյնը, էջ 173
Превод от арменски: П-р Нерсес Кетикян
Редакция: Варта Берберян-Гарабедян
Няма коментари:
Публикуване на коментар