вторник, 30 юни 2020 г.

ГЛОБАЛНИ АРМЕНЦИ: Александър Кемурджиян - създателят на първите луноходи


Източник: https://armedia.am
30.06.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯН – Александър Леонович Кемурджиян - водещ инженер-конструктор, основател на съветската научна школа за космическо
транспортно машиностроене, създател на първите луноходи. Автор е на повече от 200 научни труда, включително пет монографии и над 50 изобретения. Важното дело на живота на Кемурджиян е създаването на космически технологии и участието в създаването на първия в света автоматичен самоходен апарат за изследване на лунната повърхност. Той е главният конструктор на самоходното шаси на лунохода, което всъщност превърна „Лунохода” в луноход, пише back-in-ussr.info.

Александър Леонович Кемурджиян е роден на 4 октомври 1921 г. във Владикавказ. Баща му произхожда от семейство арменци от Трабзон. Детството и младостта на Александър Леонович преминават в Баку.

През 1940 г. Александър идва в Москва и влиза в Московския държавен технически университет „Бауман“ (МГТУ), а през 1942 г. доброволно отива на фронта. Кемурджиян - участник в битката при Курск, форсирайки Днепър, Висла, Десна и Одер, завършва войната през 1945 г. в Померания.

През 1951 г. завършва с отличие МГТУ и е изпратен да работи във ВНИИ-100 (Руски научно-изследователски институт по транспортно машиностроене). От септември 1951 г. целият живот на Александър Леонович Кемурджиян е неразривно свързан с този институт, където той преминава от инженер до главен конструктор и заместник-директор на института.

От 1959 до 1963 г. Кемурджиян се занимава със създаването на сухопътни превозни средства на въздушна възглавница. Преди пълномащабните тестове са внесени моделите на бойната разузнавателна и патрулна машина на въздушна възглавница, наричана „пълзене“. Тази машина може да превозва екипаж до 12 десантчици, преодолявайки блата, непроходими и водни пътища, пише Ivak.spb.ru. Дори се разработва вариант на машината за използване в Антарктида.

През 1963 г. Александър Леонович Кемурджиян е назначен за ръководител на работата по създаването на самоходно шаси "Луноход". През 1963-1973 г. той ръководи проектирането и създаването на самоходно автоматично шаси на луноходи и малък марсоход. Под негово ръководство са разработени основите на проектирането на планетоходите - като превозни средства за космически транспорт - и са създадени първите в света планетоходи – „Луноход”, марсоход, апарат за ходене по Марс и неговия спътник Фобос. С помощта на устройства, проектирани под ръководството на Кемурджиян, са получени данни за физическите и механичните свойства на почвата на Луната и Венера.

Кемурджиян участва в премахването на последствията от аварията в Чернобил. През май 1986 г. той е изпратен на мястото на произшествието, за да оцени условията на работа на транспортното оборудване. Под негово ръководство за кратко време е създаден дистанционно контролиран специализиран транспортен робот СТР-1, който оказва значителна помощ за ликвидацията от последствията на аварията.

Заслугите на Кемурджиян са оценени по достойнство: той е доктор на технически науки, професор, лауреат на Ленинска награда, награден е с ордени Ленин, Кураж, Червена звезда, Втората световна война, Чест, както и медали на ФК СССР и военни медали. И през 2006 г. е взето решение от Федерацията по космонавтика (ФК) за учредяване на награда - медал, кръстен на А.Л. Кемурджиян, пише kik-sssr.ru.

Той е член на няколко международни научни дружества - Планетарното общество (САЩ), Европейското геофизично дружество (Германия) и член-кореспондент на Комисията по космически изследвания (Франция).

Името Кемурджиян влиза в книгата „Видни хора на XX век“, издадена във Великобритания.

Александър Леонович Кемурджиян умира на 24 февруари 2003 г. Погребан е в Санкт Петербург в арменското гробище.

През 1997 г. с решение на Международния астрономически съюз една от второстепенните планети на Слънчевата система е кръстена на Александър Леонович Кемурджиян.
Превод от арменски: П-р Нерсес Кетикян
Редакция: Варта Берберян-Гарабедян

Няма коментари:

Публикуване на коментар