Източник: https://armedia.am
30.06.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯН – Александър Леонович Кемурджиян - водещ инженер-конструктор,
основател на съветската научна школа за космическо
транспортно машиностроене,
създател на първите луноходи. Автор е на повече от 200 научни труда,
включително пет монографии и над 50 изобретения. Важното дело на живота на
Кемурджиян е създаването на космически технологии и участието в създаването на
първия в света автоматичен самоходен апарат за изследване на лунната
повърхност. Той е главният конструктор на самоходното шаси на лунохода, което всъщност
превърна „Лунохода” в луноход, пише back-in-ussr.info.
Александър Леонович
Кемурджиян е роден на 4 октомври 1921 г. във Владикавказ. Баща му произхожда от
семейство арменци от Трабзон. Детството и младостта на Александър Леонович
преминават в Баку.
През 1940 г. Александър идва
в Москва и влиза в Московския държавен технически университет „Бауман“ (МГТУ),
а през 1942 г. доброволно отива на фронта. Кемурджиян - участник в битката при
Курск, форсирайки Днепър, Висла, Десна и Одер, завършва войната през 1945 г. в
Померания.
През 1951 г. завършва с
отличие МГТУ и е изпратен да работи във ВНИИ-100 (Руски научно-изследователски
институт по транспортно машиностроене). От септември 1951 г. целият живот на
Александър Леонович Кемурджиян е неразривно свързан с този институт, където той
преминава от инженер до главен конструктор и заместник-директор на института.
От 1959 до 1963 г. Кемурджиян
се занимава със създаването на сухопътни превозни средства на въздушна
възглавница. Преди пълномащабните тестове са внесени моделите на бойната
разузнавателна и патрулна машина на въздушна възглавница, наричана „пълзене“.
Тази машина може да превозва екипаж до 12 десантчици, преодолявайки блата,
непроходими и водни пътища, пише Ivak.spb.ru. Дори се разработва вариант на
машината за използване в Антарктида.
През 1963 г. Александър
Леонович Кемурджиян е назначен за ръководител на работата по създаването на
самоходно шаси "Луноход". През 1963-1973 г. той ръководи
проектирането и създаването на самоходно автоматично шаси на луноходи и малък
марсоход. Под негово ръководство са разработени основите на проектирането на
планетоходите - като превозни средства за космически транспорт - и са създадени
първите в света планетоходи – „Луноход”, марсоход, апарат за ходене по Марс и
неговия спътник Фобос. С помощта на устройства, проектирани под ръководството
на Кемурджиян, са получени данни за физическите и механичните свойства на
почвата на Луната и Венера.
Кемурджиян участва в
премахването на последствията от аварията в Чернобил. През май 1986 г. той е
изпратен на мястото на произшествието, за да оцени условията на работа на
транспортното оборудване. Под негово ръководство за кратко време е създаден
дистанционно контролиран специализиран транспортен робот СТР-1, който оказва
значителна помощ за ликвидацията от последствията на аварията.
Заслугите на Кемурджиян са
оценени по достойнство: той е доктор на технически науки, професор, лауреат на
Ленинска награда, награден е с ордени Ленин, Кураж, Червена звезда, Втората
световна война, Чест, както и медали на ФК СССР и военни медали. И през 2006 г.
е взето решение от Федерацията по космонавтика (ФК) за учредяване на награда -
медал, кръстен на А.Л. Кемурджиян, пише kik-sssr.ru.
Той е член на няколко
международни научни дружества - Планетарното общество (САЩ), Европейското
геофизично дружество (Германия) и член-кореспондент на Комисията по космически
изследвания (Франция).
Името Кемурджиян влиза в
книгата „Видни хора на XX век“, издадена във Великобритания.
Александър Леонович
Кемурджиян умира на 24 февруари 2003 г. Погребан е в Санкт Петербург в
арменското гробище.
През 1997 г. с решение на
Международния астрономически съюз една от второстепенните планети на Слънчевата
система е кръстена на Александър Леонович Кемурджиян.
Превод от арменски: П-р
Нерсес Кетикян
Няма коментари:
Публикуване на коментар