понеделник, 1 юни 2020 г.

ЗА ДА ПОМНИМ: Арменските фотографи в Османската империя преди Геноцида над арменците (СНИМКИ)



Източник: www.panarmenian.net

01.06.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯН – Към края на XIX век основните фотографски студия са принадлежали именно на арменци. Научен сътрудник
към Научноизследователския институт Getty (Getty Research Institut: GRI) - Джулия Гримс е представила една част от чудната колекция на Пиер ди Зигорд, посветена на живота на арменците в Османската империя към края на XIX век. Повечето снимки са от студията на арменските фотографи Паскал Себах и Абдула Фререс.

Възползвайки се от великодушието на френския колекционер на фотографии Пиер ди Зигорд, GRI е представил огромна колекция от фотоснимки, които представят живота в Османската империя през XIX век, особено в онези земи, които днес се намират в Турция. Една голяма част от тези снимки представят арменската общност, която е живяла в границите на Империята – религиозни водачи, семейства, личности, почти всички с национални носии.

Освен снимките, които са направени в големи студия в столицата Константинопол (Истанбул), някои от тях са запечатали подробности от живота в други градове. Особено ценни са онези, които са направени в арменските квартали.

Може би най-изумителното в колекцията на Зигорд е броят на снимките, които са направени от арменските фотографи. В Османската империя арменците често са работили като химици, златари и фармацевти. Тъкмо това е причината повечето от тях да боравят със сложните химически процеси във фотографията. Към края на XIX век повечето фотографски студия в столицата Константинопол са били собственост на арменци. Например, Паскал Себах е отворил своето студио El Chark през 1857 година и чрез елегантния си стил на портретни снимки е успял да отбележи такива успехи, че през 1873 година е отворил второ фотографско студио в Кайро.

Тринадесет години след смъртта му, името му в Константинопол е било синоним на фотографията в столицата, а следващият управител на студията Поликарп Жоаилие не искал да загуби този авторитет и преименувал студиото на „Себах и Жоаилие”. Бизнесът му процъфтява, а сред неговите посетители е бил и самият германски император Вилхелм II, който през 1889 година  посетил Константинопол.

Снимката на двама арменци в носии, която е направена през 1875 година, представя майсторството на Себах и доказва, че той перфектно е владеел тънкостите на фотографската техника и пълноценно я е прилагал в работата си като художествен израз. Снимката е направена в студиото на Себах, а целта е била да се покаже типичният образ на арменския етнос.

Високите критерии в работата на Паскал Себах остават като почерк на студиото и след смъртта му. Там винаги се намирало решение, за да се получат висококачествени снимки.

Студиото Abdullah Freres, което се е ръководело от трима арменски братя, е отворено през 1858 година и толкова бързо придобива известност, че след пет години братята стават лични фотографи на султана на Османската империя. През 1867 година те представят в Парижка изложба Панорама на Константинопол с дължина 220 см. Тогава стават известни с умението си да правят панорамни снимки.

Братята са направили снимки на много известни личности по онова време, сред които императрицата на Франция - Йожени и принцът на Уелс - Едуард, по време на посещението им в Турция.

През 1886 година известността им стигна до Египет, където по молба на хедива (наместник на султана) те отварят свое студио в Кайро. То се обединява със студиото на Паскал Себах, когато през 1890 година Абдулла Фререс го продава на „Себах и Жоаилие”.

Историята и снимките на тези две арменски студия са само една малка част от творческия живот на арменските фотографи през XIX век в Османската империя. Десетки други арменски фотографи са творили не само в империята, а и в Централна Азия и Източна Европа.


Превод от арменски: П-р Нерсес Кетикян
Редакция: Варта Берберян-Гарабедян











Няма коментари:

Публикуване на коментар