Източник:
www.panarmenian.net
01.06.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯН – Към края на XIX век основните фотографски студия
са принадлежали именно на арменци. Научен сътрудник
към Научноизследователския
институт Getty (Getty Research Institut: GRI) - Джулия Гримс е представила
една част от чудната колекция на Пиер ди Зигорд, посветена на живота на
арменците в Османската империя към края на XIX век. Повечето снимки са от студията
на арменските фотографи Паскал Себах и Абдула Фререс.
Възползвайки
се от великодушието на френския колекционер на фотографии Пиер ди Зигорд, GRI е представил огромна колекция от
фотоснимки, които представят живота в Османската империя през XIX век, особено в онези земи, които
днес се намират в Турция. Една голяма част от тези снимки представят арменската
общност, която е живяла в границите на Империята – религиозни водачи,
семейства, личности, почти всички с национални носии.
Освен
снимките, които са направени в големи студия в столицата Константинопол
(Истанбул), някои от тях са запечатали подробности от живота в други градове.
Особено ценни са онези, които са направени в арменските квартали.
Може би
най-изумителното в колекцията на Зигорд е броят на снимките, които са направени
от арменските фотографи. В Османската империя арменците често са работили като
химици, златари и фармацевти. Тъкмо това е причината повечето от тях да боравят
със сложните химически процеси във фотографията. Към края на XIX век повечето фотографски студия в
столицата Константинопол са били собственост на арменци. Например, Паскал Себах
е отворил своето студио El Chark през 1857 година и чрез
елегантния си стил на портретни снимки е успял да отбележи такива успехи, че
през 1873 година е отворил второ фотографско студио в Кайро.
Тринадесет
години след смъртта му, името му в Константинопол е било синоним на
фотографията в столицата, а следващият управител на студията Поликарп Жоаилие
не искал да загуби този авторитет и преименувал студиото на „Себах и Жоаилие”.
Бизнесът му процъфтява, а сред неговите посетители е бил и самият германски
император Вилхелм II, който през 1889 година
посетил Константинопол.
Снимката
на двама арменци в носии, която е направена през 1875 година, представя майсторството
на Себах и доказва, че той перфектно е владеел тънкостите на фотографската
техника и пълноценно я е прилагал в работата си като художествен израз.
Снимката е направена в студиото на Себах, а целта е била да се покаже типичният
образ на арменския етнос.
Високите
критерии в работата на Паскал Себах остават като почерк на студиото и след
смъртта му. Там винаги се намирало решение, за да се получат висококачествени
снимки.
Студиото Abdullah Freres, което се е ръководело от трима
арменски братя, е отворено през 1858 година и толкова бързо придобива
известност, че след пет години братята стават лични фотографи на султана на
Османската империя. През 1867 година те представят в Парижка изложба Панорама
на Константинопол с дължина 220 см. Тогава стават известни с умението си да
правят панорамни снимки.
Братята
са направили снимки на много известни личности по онова време, сред които
императрицата на Франция - Йожени и принцът на Уелс - Едуард, по време на
посещението им в Турция.
През 1886
година известността им стигна до Египет, където по молба на хедива (наместник
на султана) те отварят свое студио в Кайро. То се обединява със студиото на
Паскал Себах, когато през 1890 година Абдулла Фререс го продава на „Себах и
Жоаилие”.
Историята
и снимките на тези две арменски студия са само една малка част от творческия
живот на арменските фотографи през XIX век в Османската империя. Десетки
други арменски фотографи са творили не само в империята, а и в Централна Азия и
Източна Европа.
Превод от арменски: П-р Нерсес Кетикян
Няма коментари:
Публикуване на коментар