петък, 12 юни 2020 г.

ЕНЦИКЛОПЕДИЯ „ХРИСТИЯНСКА АРМЕНИЯ”: Абрахам I Ахбатанеци (Աբրահամ Ա Աղբաթանեցի) – Върховен патриарх и Католикос на арменците (607-615), по време на когото Грузинската църква се отделя от Арменската църква и приема Халкидонството.


Източник: Енциклопедия „Християнска Армения”
12.06.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯНАБРАХАМ I АХБАТАНЕЦИ (Աբրահամ Ա Աղբաթանեցի) – (роден към средата на VI  век в село Ахбатанк (провинция
Ръщуник) и починал около 615 г.). Върховен патриарх и Католикос на всички арменци от 607 година. Наследява католикоса Мовсес II Ехивардеци. Бил е епископ на провинция Ръщуник. По негово време Грузинската църква се отделя от Арменската църква.

През VI-VII век както по целия християнски Изток, така и между Арменската и византийската църква се е изострила борбата около доктринални въпроси. Тази борба е била между халкидонци (от IV Събор в Халкидон) и антихалкедонци, несторианци (от Несторианство) и източни църкви, в това число и Арменската църква.

В продължаващата война между Персия и Византия, и двете страни са се стремели да привличат на своя страна християните, определяйки голямо място в тази политика на доктриналните въпроси. Въпреки че към края на V век несторианската църква вече е получила официално признание в Персия, но за да отдалечи арменците от влиянието на Византия, която е приела халкидонството, персийският цар Хосров II Парвиз е защитавал антихалкидонската позиция на Арменската църква и насърчавал антивизантийските настроения. Чрез Съмбат Багратуни Базмахахт, губернатор (марзпан) на Въркан изгонва от гръцката част на Армения нелегитимния католикос Хованес, който е назначен от византийския император Маврикий през 591 година. Позволява в град Дъвин, столицата на Армения и престолния на католикоса да се построи нова църква, а по-късно –  в Персийския събор признава доктрината на Арменската църква като единствена православна доктрина в границите на Персия.

В дните на Абрахам I Ахбатанеци борбата между провизантийските и проперсийските християни (арменци, грузинци, кавказки албанци), е продължила под прикритието на халкидонството и антихалкидонството. Въпреки усилията на Абрахам I Ахбатанеци да разубеди грузинския католикос Кирион да приеме халкидонството и да установи  доктринален съюз с гърците, през 608 година Грузинската църква приема халкидонството.

Важни документи за събитията от този период и за горещата доктринална борба са патриархалните писма, отнасящи се до дейността на Абрахам I Ахбатанеци като епископ и католикос, изпратени до грузинския католикос Кирион, до епископ Мовсес в град Цуртав, до Мовсес Кертох, до губернатор (марзпан) Съмбат Багратуни във Въркан, и които са запазени в книгата „Писма” («Գիրք թղթոց»). Особено в писмата, изпратени до грузинския католикос Кирион, Абрахам I Ахбатанеци е подчертал съюза между Арменската, Грузинската и Албанската църква в началото на VI век, когато те заедно са се борели срещу амбициите на гърците и халкидонството («Գիրք թղթոց», Գ թուղթ, էջ 182–183).
Арменският католикос в писмата си предоставя важни сведения за приетите решения по време на Първия Църковен Събор в град Дъвин през 506 година и за позицията на Арменската църква спрямо халкидонството.

Според Абрахам I Ахбатанеци основната цел на Първият Събор в Дъвин е била да изясни доктриналната позиция на Арменската църква, както и на Грузинската и Албанската църква, които приемат върховенството на Арменската църква относно Халкидонския Събор и халкидонските проблеми, както и да изрази единна позиция.

Писменото наследство на Абрахам I Ахбатанеци в бъдеще е било използвано от арменски историографи и летописци, когато са представяли историята и хронологията на разделението на Арменската и Грузинската църква.
Католикосът на всички арменци Абрахам I Ахбатанеци е писал още доктринални трудове. Абрахам I Ахбатанеци като върховен патриарх и Католикос на всички арменци е наследен от Комитас I Ахцеци.

Превод от арменски: П-р Нерсес Кетикян

Редакция: Варта Берберян-Гарабедян

Няма коментари:

Публикуване на коментар