понеделник, 25 май 2020 г.

ЗА ДА ПОМНИМ: Арменското музикално изкуство в Османска империя преди Геноцида над арменците (СНИМКИ)



Автор: Музей-институт на Арменския геноцид

25.05.2020, ГАНТЕХ АРАРАТЯН – В началото на XIX век, в многонационалното османско общество все още няма регламентиран музикален и концертен живот, няма професионални композитори и
изпълнители. В музиката доминира устното народно творчество.

Първите музикални колективи в западноарменската действителност започват да се оформят в началото на XIX век, благодарение усилията на композитора и диригент Гарабед Папазян, който първи организира и ръководи театрални оркестри. Славата и известността му в музикалния живот на Цариград е толкова голяма, че той получава покани и от Европа да ръководи европейски музикални оркестри.

Благодарение дейността на Папазян, значително се издига ролята на музиката в османското, а по – специално в западноарменското общество.

Потребността от музикално знание довежда до създаването на периодичните музикални издания. Първият подобен вестник е „Източна лира”, който  започва да се издава от 1858 год. Тази инициатива  има историческо значение, тъй като за първи път в Османската империя започва да се издава музикален вестник с европейски ноти. По този начин се поставя началото на разпространението на нотите в империята.

През 1861 год. започва да се издава друго подобно списание под името „Арменска лира”, а впоследствие през 1862 год. се основава музикалната организация „Арменска лира”.

Музикалният деятел Нигохос Ташчян, съвместно с брат си Акоп Ташчян започват да издават полугодишно музикално списание на име „Османска музика”, разпространявайки източни мотиви за пиано и други музикални инструменти.

Благодарение усилията на западните арменци са създадени първите опери и оперета, а по-късно музикални театри в Цариград. Те са първите в Близкия Изток и имат огромно историческо значение. В тази важна работа особено значение има дейността на Дикран Чухаджян. Той получава образованието си в Италия. Арменският композитор Дикран Чухаджян е един от тези, които  владеят сложните жанрове на симфоничната, камерната и оперната музика, различните видове многогласна музика, похватите на оркестрацията.

Говорейки за значението на дейността на Чухаджян в турското музикално изкуство, Махмуд Рабид отбелязва, че той е първият композитор, който се е опитал да приобщи турската музика към европейската култура.

Активизирането на музикалния живот предизвиква създаването на музикални групи в Западна Армения и в други градове на Османска империя, където са живели много арменци.

В арменските училища музиката  става задължителен предмет за изучаване, благодарение на което се изграждат много талантливи музиканти. Сред западните арменци те не са само изпълнители или музикални творци, а и майстори на музикални инструменти. Заслужава да се спомене майстор Кероп Зелчиян (1830-1910), който има собствена работилница за различни видове „Дзъндзъха” (чинели Zildjian), с които става известен по целия свят. Неговите музикални инструменти превъзхождат по качества европейските с нежното си звучение и издръжливост. Инструментите, създадени от Зелчиян (Zildjian), участват в най-различни международни конкурси и печелят награди. И до днес те са сред най-качествените чинели, използвани от рок-групите по света.

В резултат от Арменския геноцид, организиран и осъществен от младотурското правителство през годините на Първата световна война, арменското музикално изкуство  претърпява огромни загуби. Много известни музиканти стават жертви на геноцида, а музикалните групи се разпадат.


Превод от арменски: П-р Нерсес Кетикян
Редакция: Варта Берберян-Гарабедян
































Няма коментари:

Публикуване на коментар